Logo Jelle F. Post

Grote Markt Oostzijde Groningen

Grote Markt Oostzijde Groningen – 20 jaar stadsontwikkeling in 40 verhalen blikt in een uitgebreide geschiedschrijving terug op het proces – van initiatief tot uitvoering. 

Na ruim twee decennia ideeën verzamelen, visies maken, plannen tekenen en gebouwen realiseren is de transformatie van de Grote Markt Oostzijde een feit. Wat waren de uitgangspunten van deze grootschalige ruimtelijke ontwikkeling? Hoe kwam de planvorming tot stand en wie ontwierp de gebouwen? Grote Markt Oostzijde Groningen – 20 jaar stadsontwikkeling in 40 verhalen blikt in een uitgebreide geschiedschrijving terug op het proces – van initiatief tot uitvoering.

In het boek volgen we deze geschiedenis en zien we een stad die nooit stilstaat in het streven om het stadshart nieuw leven in te blazen.

Op zoek naar de verhalen achter de metamorfose spraken we met projectleiders, ontwerpers, ontwikkelaars, bouwers en omwonenden. We ontdekten een kroniek van twintig jaar stadsontwikkeling: van voor- en tegenslagen, van prijsvragen, van debatten en publieksevenementen, van bevingen en subsidieperikelen, van durf en van doorzettingsvermogen. In het boek volgen we deze geschiedenis en zien we een stad die nooit stilstaat in het streven om het stadshart nieuw leven in te blazen.

Colofon

Samenstelling en redactie
Elzo Dijkhuis, Alfred Kazemier, Erwin Kloen, Anneke Miedema, Bert Popken, Niek Verdonk

Tekst, beeld- en eindredactie
Erik Dorsman

Tekstredactie en -correctie, samenstelling nieuwskaternen
Chris Zwart

Beeldonderzoek en -collectie
Eva Magnuskov

Fotografie
Marieke Kijk in de Vegte, Marcel van der Burg, Peter de Kan

Coverfoto
Peter Wiersema

Grafische vormgeving
Jelle F. Post

Druk
Zalsman Groningen

Uitgave
GRAS in samenwerking met de gemeente Groningen

«