Logo Jelle F. Post
Zoveel Friese bakkers, zoveel oranjekoeken.

Oranjekoek

Zoveel Friese bakkers, zoveel oranjekoeken. Een Fries feest is niet compleet zonder oranjekoek. Het zoete banket kent een lange historie en is uitgegroeid tot een feestelijk symbool. Maar zoals ‘dé Fries’ niet bestaat, heeft ook dé oranjekoek vele verschijningsvormen. In een tot fotostudio omgebouwd busje is beeldend kunstenaar Tryntsje Nauta op bezoek geweest bij alle drieënnegentig Friese bakkers om hun oranjekoek te documenteren. Dit resulteerde eind 2014 in een Oranjekoek-boek in twee verschillende formaten.

Jury: De beelden zijn

heel sterk. Het is een compliment aan de vormgever dat hij zichzelf ondergeschikt heeft gemaakt en alle ruimte heeft gelaten aan de fotografie.

Oranjekoek

Oranjekoek is een feestelijk Fries symbool met vele verschijningsvormen. Tryntsje Nauta bezocht 93 Friese bakkers en fotografeerde de oranjekoek die zij maakten. Zo kon zij een traditie vastleggen voordat die verdwenen zou zijn onder druk van de leegloop van het platteland en de alomtegenwoordigheid van het fabrieksgebak. Ontwerper Jelle F. Post maakte er een encyclopedisch totaaloverzicht van.

Bij drukker Henk Tienkamp

Jelle zelf over het project in een e-mailwisseling: ‘Ik denk dat je het boek als een eindproduct zou kunnen zien van het Oranjekoek-project. Maar het boek is ook een werk op zichzelf. Een object en het eindresultaat van de zoektocht.
Als ontwerper van het boek heb ik een zeer minimale inbreng gehad, terwijl ik die, naar mijn mening, maximaal heb benut door volstrekt afwezig te zijn. Dat was nodig, gezien de fotografie al zo sterk bepalend was.
De waarde zit ‘m vooral in het encyclopedische karakter van het boek, dat ik geprobeerd heb te versterken. Alles wat ik hoefde te doen is zorgvuldig luisteren (vanaf moment 1, ik meen in februari 2012, dat Marijke van Ruiten en Tryntsje met hun idee bij me kwamen) en keuzes maken, conceptueel, en uiteindelijk in de manier van drukken (waterloos offset), letterkeuze (van een Friese ontwerper), papierkeuze en het druktraject bewaken. Niet meer en niet minder.
Dat was voor mij persoonlijk als ontwerper een enorme overwinning. Niet schreeuwen maar fluisteren, luisteren naar het verhaal, naar wat er vertelt moet worden en dat als een volleerd tolk vertalen.’

«