Logo Jelle F. Post
Dit nieuwe boek volgt Mondriaans leven en werk aan de hand van de Mondriaancollectie van het Gemeentemuseum Den Haag.

Piet Mondriaan – De man die alles veranderde

Auteurs: Hans Janssen, Benno Tempel &
Lieke Wijnia
Ontwerp: Jelle F. Post
Aantal pagina’s: 192
Uitvoering: 192 pagina’s, 23 x 28 cm
200 illustraties in kleur en zwart-wit
luxe paperback in Nederlands, Duits en Engels
€ 24,95 (hier te koop)

Weinig kunstenaars hebben zichzelf zo vaak opnieuw uitgevonden als Piet Mondriaan (1872-1944). Van realistische landschappen tot aan zijn wereldberoemde geometrische abstractie, volbracht Mondriaan een ware ontdekkingstocht door de moderne kunst. Met een onbegrensde nieuwsgierigheid naar het nieuwe, omarmde hij het dynamische leven in Amsterdam, Parijs, Londen en New York en vertaalde dit in zijn schilderijen. (bron: Waanders & de Kunst)

Bij tentoonstelling:
Gemeentemuseum Den Haag
3 juni t/m 24 september 2017

Met ruim 300 werken is de Mondriaancollectie van het Gemeentemuseum Den Haag de grootste collectie ter wereld, die iedere fase van Mondriaans indrukwekkende loopbaan bestrijkt.

Piet Mondriaan – De man die alles veranderde

Met ruim 300 werken is de Mondriaancollectie van het Gemeentemuseum Den Haag de grootste collectie ter wereld, die iedere fase van Mondriaans indrukwekkende loopbaan bestrijkt. Van de vroege avontuurlijke landschappen die hij schildert in en om Amsterdam en Domburg, langs de fundamentele abstractie die hij ontdekt in Laren en Parijs, helemaal tot aan New York waar hij een radicaal nieuw ritme ontdekt dat zijn laatste meesterwerk Victory Boogie Woogie (1942-1944) definieert. Deze rijk geïllustreerde publicatie laat u kennismaken met een van de modernste kunstenaars van de twintigste eeuw. (bron: Waanders & de Kunst)

Het bij zijn dood nog onvoltooide schilderij Victory Boogie Woogie laat zien dat Mondriaan bezig was met vernieuwing, en aansluiting zocht met de muziek door er "wat boogie woogie in te doen"

Piet Mondriaan – De man die alles veranderde

Mondriaan in New York

In New York zocht Mondriaan opnieuw naar vernieuwing en vond hij een geheel nieuwe werkwijze binnen het neoplasticisme. Hij maakte op een veel speelsere manier gebruik van kleur en uit sommige doeken verdwenen de zwarte lijnen zelfs geheel. Een technische vernieuwing was dat Mondriaan plakstroken papier ging gebruiken als hulpmiddel. Het bij zijn dood nog onvoltooide schilderij Victory Boogie Woogie laat zien dat Mondriaan bezig was met vernieuwing, en aansluiting zocht met de muziek door er “wat boogie woogie in te doen”. Opvallend is dat Mondriaan slechts wat persoonlijke documenten, zijn schilderspullen en enkele boeken naliet. Mondriaan had de gewoonte ontvangen correspondentie na lezing te vernietigen en hechtte kennelijk niet aan materiële zaken.

«